InspiracjePorady

Webinar – własny projekt fotograficzny

webinar bent

Własny projekt fotograficzny – webinar BenQ i Calibrite Polska

Cześć! Wczoraj miałem wielką przyjemność poprowadzić webinar o własnym projekcie fotograficznym i tym, co może nam przynieść. Zrealizowałem go na zaproszenie BenQ oraz Calibrite Polska. W webinarze opowiadam o moim ostatnim projekcie, który nazywam „Rzemieślnicy”. Jeśli lubisz takie tematy i chcesz się trochę rozwinąć, to poniżej jest link do obejrzenia naszego webinaru.

WEBINAR – Własny Projekt fotograficzny 

Poniżej moje odpowiedzi na pytania uczestników

Q: Jakiego modyfikatora użyłeś przy zdjęciach kowala?
A: To był softbox oktagonalny 80cm z założonym gridem.

Q: Jakich ogniskowych używasz do portretów?
A: Przy tym projekcie to okolice 35mm i 35mm. Jeśli robię bliższy portret, to wykorzystuję też zoom 70-200 mm oraz stały obiektyw 85mm.

Q: Czy swoich modeli fotografowałeś przy pracy, czy raczej wszystkie zdjęcia są pozowane?
A: Robiłem jednocześnie zdjęcia przy pracy i pozowane

Q: Ile takich dużych projektów zrealizowałeś, który z nich sprawił Ci największą radość?
A: Zdecydowanie największą frajdę mam z rzemieślników. W ciągu ostatnich czterech lat zrobiłem jeszcze kilka projektów, ale nic tej wielkości, raczej to były krótkie serie zdjęć.

Q: Czy przy każdej sesji stosowałeś filtr CTO na lampie?
A: Nie, ale zawsze mam zestaw filtrów przy sobie. Od pełnego CTO, przez kolejne ½, ¼ itp. Biorę też inne kolory, nigdy do końca nie wiem, czy nie zmienię koncepcji zdjęć w trakcie sesji i lubię mieć coś dodatkowego.

Q: Czy lampy sterowane są radiowo, czy tzw. system CLS?
A: Radiowo, korzystam z systemu Quadralite.

Q: Jak bardzo reżyserowane są sesje? To znaczy, czy ustawiałeś bohatera i mówiłeś mu, co ma i gdzie robić? Czy może tylko śledziłeś ich pracę?
A:Każda sesja jest reżyserowana przeze mnie i bohatera moich zdjęc. W tym sensie, że najpierw rozmawiamy o pracy, o tym co jego/jej zdaniem jest interesujące co może fajnie wyglądać i robimy zdjęcia bardziej naturalne, gdzie bohater może się skupić na czymś w czym czuje się dobrze i doskonale zna. Dopiero w trakcie sesji wprowadzam elementy takie jak: portret, czy jakies ustawienie, które moim zdadniem lepiej będzie wyglądać przed obiektywem

Q: Jak pracować z osobami, które nie są modelami? Jak Ty do tego podchodzisz, co robisz żeby wychodzili dobrze i fajnie?
A: Najważniejsze to zbudować relację, zaufanie. Rozmawiać. Ja często żartuję, pytam się o pracę, o jakieś ważne momenty, z czego są dumni, co jest wyzwaniem. To daje nam świetną płaszczyznę porozumienia i podstawy do zrobienia zdjęć. Później łatwiej jest dzięki temu “ustawić” kogoś pod konkretny kadr, zapozować. Ale to nie jest wymuszony proces, nie myślę o tym, że idę zbudować relację, tylko o tym, że chcę w interesujący sposób opowiedzieć o bohaterach naszych wspólnych zdjęć.

Q: Czy wykorzystujesz swoje doświadczenie z pracy w prasie? Lub też czy w prasie wykorzystywałeś już rzeczy, które teraz rozwijasz?
A: Tak, praca dziennikarska dała mi pewność siebie do fotografowania, nauczyła mnie tego, że robienie zdjęć może być naturalnym procesem. Natomiast musiałem trochę pozbyć się złych nawyków, które zdobyłem jako fotoreporter, czyli np. pędzenia na zdjęciach, robienia dużej ilości kadrów, żeby mieć większy wybór. Przynajmniej ja miałem takie doświadczenia w pracy dla prasy codziennej.

Q: Czy płaciłeś swoim Rzemieślnikom za zgodę na publikację wizerunku?
A: Nie, nie płacę za sesje ani za zgody, bohaterowie dostają ode mnie najlepsze zdjęcia z sesji, które są całkowicie do ich dyspozycji.

Q: Jak wybierałeś i dogadywałeś się z ludźmi, przekonałeś ich do zdjęć?
A: To był trochę chaotyczny proces. Pierwszego bohatera Adama, poznałem już wcześniej, jak robiłem mu zdjęcia do gazety i wróciłem do niego z propozycją zdjęć do projektu. Kolejnych szukałem w internecie, znajdowałem czasami przypadkowo na spacerach po mieście, a niektórzy polecali kolejnych i tak to się naturalnie rozwijało. Miałem przygotowaną najpierw też listę zawodów, które chciałbym sfotografować i tym też się posiłkowałem.

Q: Zrobiłeś jakąś sesję z której nie byłeś zadowolony, nie pokazałeś jej?
A: Raczej nie, z każdej sesji udało mi się wybrać zdjęcia, które pasują do mojej koncepcji, czy zwyczajnie mi się podobają. Ale to zasługa moich bohaterów, miałem szczęście do świetnych ludzi.

Q: Cześć Filip! Ile lamp używasz na sesjach?
A: Hej! Zabieram zawsze 3 lub 4 lampy. Zaczynam zazwyczaj od jednej lampy, jako głównej i ewentualnie dodaję dodatkowe oświetlenie w zależności od potrzeb sesji.

Q: Czy do wystawy będziesz robił wydruki próbne?
A: Nie wiem, to będę musiał dogadać z kuratorką.

Q: Jak obraz Twojego skalibrowanego komputera ma się do tego jak jest skalibrowana drukarnia?
A: Dobre drukarnie udostępniają profile kolorystyczne używanych przez siebie papierów. Taki profil można zaimportować i np. w Photoshopie podglądać na ekranie jak nasze zdjęcie będzie wyglądało po wydruku na tej konkretnie maszynie/drukarce i papierze. Oprócz tego drukarnia lub punkt usługowy podpowiada jak zdjęcia przygotować do druku u nich, ustawienia koloru przy eksporcie ewentualne konwersje do profili kolorystycznych itp.

Q: W jakiej technologii będziesz robił wydruki, czy już wiesz jaki papier wybierzesz?
A: Szczerze mówiąc jeszcze nie wiem, to będziemy dopiero ustalać.

Q: Czy nagranie webinaru będzie później dostępne?
A: Nagranie tego webinaru będzie dostępne przez system gotowebinar dla wszystkich zarejestrowanych. E-mail z linkiem prześlemy kilka dni po dzisiejszym spotkaniu. Na YouTube w ogólnym dostępie będzie dopiero za kilka tygodni, w tym samym mailu podajemy link do kanału, gdzie znajdują się też inne nasze materiały!

Q: Kiedy planujesz wystawę?
A: Wystawa jest zaplanowana na 29 listopada w Galerii Fundacji Fotografistka w Bydgoszczy ul. Pomorska 68a/1 o godzinie 17

Q: Proszę trochę o sprzęcie. Aparat, obiektywy, lampy…
A: Aparat to głównie Canon EOS R, wcześniej robiłem zdjęcia Canonem 6D, obiektywy to 17-49 mm f’/4, 35 mm f/1.8, 85 mm f/1.8 oraz 70-200 mm f/2.8. Korzystam z lamp Quadralite Reporter 200TTL oraz Atlas 600Pro, do tego statywy Quadralite, blendy 5w1, softboxy 80cm, 150cm, 105cm.

Jeszcze raz. Dziękuję Calibrite Polska i BenQ za zaproszenie do przeprowadzenia webinaru i Wam za wszystkie pytania oraz za to, że dzielnie oglądaliście moją godzinną nawijkę! 😉 Przede wszystkim dziękuję bohaterom moich zdjęć, bez których projekt „Rzemieślnicy” by po prostu nie powstał!!!

Filip Kowalkowski Fotograf o mnie

Cześć!

Jestem Filip i dziele się tu swoją wiedzą o fotografii. Na blogu znajdziesz praktyczne porady dotyczące błyskania, podstaw fotografii, retuszu, inspiracje i wywiady.

Chcesz być na bieżąco z nowymi wpisami? Zapisz się do darmowego newslettera.

Obserwuj mnie na Facebooku i Instagramie, tam również dziele się wiedzą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.