Korekta kolorów lightroomie, jak to zrobić?
Lightroom to moje podstawowe narzędzie pracy, do szybkiej edycji zdjęć. Wykorzystuję go do selekcji, oznakowania meta danych na zdjęciach i wreszcie do podstawowego retuszu. Tak przygotowanie zdjęcia przenoszę później do photoshopa do dalszej pracy. Dzisiaj chciałem pokazać, jak w prosty sposób poprawić kolorystykę zdjęć w lightroomie. Wykorzystamy zdjęcie z sesji plenerowej z Sandrą. Zależało mi przede wszystkim na trzech efektach:
1. Zmiana koloru i nasycenia niebia
2. Zmiana nasycenia koloru skóry
3. Zmiana koloru i nasycenia skał
Zanim jednak przejdziemy do korekty kolorów w lightroomie, to trzeba trochę poprawić podstawowe parametry jak: kontrast, biele, czernie, balans bieli.
Dobra, to jedziemy!
Zanim zaczniemy bawić się kolorami, to warto zająć się podstawowymi parametrami zdjęcia
Partie jasne i ciemne, ekspozycja.
Jedna uwaga, wszystkie zdjęcia robię w formacie RAW. To bardzo ważne, bo ten format, daje większe możliwości manipulacji obrazem niż skompresowany jpg. Na tym zdjęciu ekspozycja jest prawidłowa i nie trzeba go ani przyciemniać ani rozjaśniać. Dodalem trochę kontrastu, zwiększyłem trochę partie jasne, przyciemniłem cienie i lekko zwiększyłem biele i czernie. Kolejnym krokiem jest podkręcenie trochę tekstury, w tym przypadku +14 wystarczy w zupełności. Suwak tekstury sprawia, że zdjęcie staje się trochę bardziej ostre. Kolejnym krokiem jest poprawienie jaskrawości (vibrance)i zmniejszenie nasycenia. Ja lubię lekko przytłumiać moją paletę barw, wydaje mi się że zdjęcia na tym zyskują takim, reklamowym klimatem.
Podstawowe zmiany za nami, czas na krzywe.
Krzywe
To jedno z najbardziej pomocnych narzędzi, jakie masz w swoim arsenale. W tym zdjęciu chcę podnieść trochę czernie, żeby nie były tak intensywne. O tym sposobie dodawania "mgiełki" na zdjęciu już pisałem wcześniej TUTAJ -( https://filipkowalkowski.com/efekt-mgielki-albo-zmatowienia-zdjecia-w-lightroomie/ ). Jak widzisz, podnoszę krzywą w partiach ciemnych, później ściągam ją lekko w półcieniach i lekko podnosze w partiach jasnych. Dlatego, że nie chcę żeby zdjęcie było zbytnio wypłowiałe i chcę zachować kontrast.
Czas na korektę kolorów w lightroomie.
Mamy za sobą podstawowe zmiany i teraz zaczyna się najlepsza część retuszu. We wstępie wspomniałem, że chcę zmienić barwę i nasycenie nieba i od tego zaczynam. Moim celem było nadanie zdjęciu takiego, nazwijmy to kalifornijskiego klimatu 😉 Do korekty kolorystycznej wykorzystamy suwaki HSL – Hue, Saturation, Luminance (czyli barwa, nasycenie, luminacja) Mała uwaga, należy bardzo ostrożnie pracować z kolorem pomarańczowym, on i czerwony odpowiadają za skórę. Bardzo łatwo jest przesadzić i na przykład osiągnąć kolor skóry podobny do kogoś, kto zbytnio lubi siedzieć na solarium 😉 Dobra to co zrobiliśmy w tym przypadku. Przede wszystkim zmieniłem barwę na suwaku Niebieski (-31), który odpowiada za niebo, szukałem innego odcienia takiego na granicy niebieskiego i turkusowego (przyznam się od razu, że musiałem wyszukać nazwy tego koloru w googlach, jako typowy facet odróżniam tylko kilka barw nie jestem w stanie zapamiętać innych ;)) Poprawiłem też barwy odpowiadające za daszek i bluzę Sandry (purple i magenta). Jeśli idzie o skały to te wchodziły bardziej w kolor żółty i to suwakami odpowiadającymi za tę barwę poprawiłem ten żółty zafarb. A był on efektem założonego filtra CTO (Color Temperature Orange) na lampę. Po korekcji barwy przechodzimy do nasycenia. Tutaj też trochę dodałem niebieskiego i zmniejszyłem kolor Aqua. I to już prawie koniec, pozostała jeszcze luminacja (jasność barw). Zwiększyłem kolor żółty, żeby rozjaśnić skały, przyciemniłem niebieski (niebo) i przyciemniłem magentę (bluza i daszek).
Kalibracja kolorów
Ostatni etap korekty kolorystycznej w lightroomie to kalibracja kolorów. Znajdziesz ją na samym dole trybu develop. Tutaj najprościej mocno skopać kolorystykę, dlatego starałem się, żeby wszystkie zmiany były jak najbardziej subtelne. Domyślnie wszystkie suwaki są ustawione na 0. Jak widzisz mamy tutaj suwaki odpowiadające za podstawowe kolory: Czerwony, Zielony i Niebieski. Możemy zmienić ich barwę – suwak Hue i jej nasycenie – suwak Saturation. Tintę cieni, czyli ich odcień, zostawiłem bez zmian. Zmniejszyłem tylko nasycenie wszystkich kolorów.
Poprawa zniekształceń
I w ten sposób mam zrobioną korektę kolorystyczną zdjęcia w lightroomie. Prawda, że proste? Zapmniałem tylko dodać jeszcze jedną rzecz. Ponieważ zdjęcia robiłem szerokokątnym obiektywem Canon 17-40 f/4 LUSM, który trochę beczkuje (o obiektywach pisałem TUTAJ - https://filipkowalkowski.com/najlepszy-obiektyw-do-portretow/), musiałem jeszcze zrobić jego korektę – to narzędzie też jest w trybie DEVELOP lightrooma. Wystarczy odchaczyć usunięcie aberracji chromatycznej i korektę profilu obiektywu. Lightroom sam dopasuje model obiektywu w automatycznie wprowadzi korekty. Tak przygotowane zdjęcie mogę już retuszować dalej w photoshopie. Pamiętaj, że wszystkie zmiany są tutaj umowne i będą się różnić na innych zdjęciach. Zwracaj też uwagę na balans bieli przy korekcie kolorystycznej! Mam nadzieję, że ten tekst Ci się spodobał i pomógł. Jesli tak, to daj mi znać w komentarzu, czy stosujesz taką metodę, a może masz inne, które Tobie bardziej odpowiadają? Z chęcią przeczytam! FK
Cześć!
Jestem Filip i dziele się tu swoją wiedzą o fotografii. Na blogu znajdziesz praktyczne porady dotyczące błyskania, podstaw fotografii, retuszu, inspiracje i wywiady.
Chcesz być na bieżąco z nowymi wpisami? Zapisz się do darmowego newslettera.
Obserwuj mnie na Facebooku i Instagramie, tam również dzielę się wiedzą.
Newsletter
Kategorie
- Aktualności (20)
- Bez kategorii (4)
- Błyskanie (33)
- Fotoreportaż (14)
- Inspiracje (2)
- Podcast (29)
- Podstawy (21)
- Porady (5)
- Recenzje (2)
- Retusz (5)
- Światło (3)
- Wywiad (2)
Przyśpiesz swoją drogę do lepszych zdjęć
W drodze do lepszych zdjęć to przewodnik fotograficzny dla osób, pragnącego poszerzyć swoją wiedzę o fotografii. Na 119 stronach znajdziesz same najważniejsze rzeczy. Dowiesz się m.in. jak prawidłowo uzyskać ekspozycję zdjęć, jak zapanować nad aparatem, czym kierować się w wyborze obiektywów, ale też jak rozwijać się jako artysta.